grupa mieszana wiekowo – w grupie żłobkowej są to dzieci w wieku 1 do 3 lat, z kolei w grupie przedszkolnej w wieku od 2,5 do 6 lat. W rodzinie ani w społeczeństwie nie przebywamy tylko z rówieśnikami. Dzieci uczą się wzajemnie od siebie, starsze pomagają młodszym, mogą doświadczyć bycia ekspertem i podbudować poczucie własnej wartości. Młodsze wzorując się na tych starszych mają więcej wyzwań i robią dzięki temu ogromne postępy.
przygotowane otoczenie – wszystkie materiały znajdujące się w sali są dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci. Poprzez pomoce rozwojowe nauczyciel inspiruje dzieci i zachęca do samodzielnego odkrywania, doświadczania, a przy tym uczenia się. Przygotowane otoczenie odpowiada na fazy wrażliwe u dzieci, czyli okresy szczególnego zainteresowania daną aktywnością, np. pisaniem, czytaniem, czy matematyką.
praca własna z pomocami Montessori – najważniejszy okres podczas żłobkowego i przedszkolnego dnia. To czas, gdy dzieci pracują z materiałami rozwojowymi samodzielnie, w małych grupach lub też uczestniczą w indywidualnych lekcjach udzielanych przez nauczyciela. Wtedy właśnie doświadczają ciszy i koncentracji zwanej polaryzacją uwagi.