Przedszkole Montessori

„Pozwól mi to zrobić samemu”

„Dziecko dąży do niezależności poprzez pracę; do niezależności ciała i umysłu. Jest mu obojętne co wiedzą inni: chce samo się uczyć, samodzielnie doświadczać w środowisku i wchłaniać je zmysłami, dzięki własnemu osobistemu wysiłkowi.” – Maria Montessori

Z myślą o potrzebie dziecka – byciu niezależnym oraz chęci stawiania wyzwań, powstał pomysł Przedszkola Ziarno. Jest to miejsce gromadzące rodziny z dziećmi w wieku od 2,5 do 6 lat. Zauważyliśmy jak ogromną potrzebą dziecka jest działanie, angażując serce, ręce i umysł. Urzeka nas nieustanna dziecięca ciekawość Świata, stawianie pytań, poszukiwanie odpowiedzi oraz doświadczanie.

Chcemy pozwolić dzieckudziałać samodzielnie, podążać za nim, jeśli idzie w dobrymkierunku. Cenimy sobie wolność dziecka, ale nie samowolę.

Pedagogika Marii Montessori daje dziecku szansę wszechstronnego rozwoju: fizycznego, duchowego oraz kulturowego i społecznego; wspiera jego spontaniczną i twórczą aktywność.

„Pomóż mi zrobić to samemu”– to motto przewodnie Marii Montessori w kontekście działań dorosłych w kontaktach zdziećmi.

W tej koncepcji dorosły jest przewodnikiem, mentorem dziecka na jego drodze do niezależności, nie wyręczającym, lecz wspierającym niejako „z ukrycia”. Jest odpowiedzialnyza stworzenie atmosfery spokoju, bezpieczeństwa, porządku i radości oraz byciadostępnymdla dziecka, by w razie potrzeby pomóc mu czy zachęcić do działania. Na pierwszym planie, zawsze pozostaje dziecko i przedmiot jego zainteresowania.

W Przedszkolu Ziarnodzieci mają czas na samodzielne odkrycia. To miejsce, gdzie dzieciństwo jest czasem spokojnego wzrastania.

Program Montessori w przedszkolu

ŻYCIE CODZIENNE

W dziale tym znajdują się materiały dotyczące prac domowych, samoobsługi, form grzecznościowych, małej motoryki (dzięki której ręka jest gotowa do pisania, prawidłowego trzymania narzędzia kreślarskiego).

SENSORYKA

Materiał służący wszechstronnemu kształceniu zmysłów oraz pobudzaniu aktywności umysłowej.

MATEMATYKA

Materiał, który pozwala poznać dziecku liczby od 0 do 10,układ dziesiętny oraz zrozumieć fakty matematyczne.

JĘZYK

Materiał wzbogacający zasób słownictwa, pomagający w nauce pisania i czytania oraz pozwalający poznać gramatykę.

KULTURA

Materiał obejmujący geografię, biologię, historię i astronomię.

Dzień w przedszkolu

07.00 – 9.00 – schodzenie się dzieci (swobodne rozmowy, przygotowanie śniadania, rozpoczęcie pracy z materiałem, zajęcia kalendarzowe, dbanie o otoczenie, np. pielęgnacja roślin)

09.00 – 12.00 – praca własna z pomocami Montessori, śniadanie, zajęcia nakręgu

12.00 – 13.00 – wyjście na dwór, (na spacer lub do przedszkolnego ogrodu)

13.00 – 14.00 – obiad, czynności porządkowe, poobiedni relaks, dzieci, które tego potrzebują idą na drzemkę

14.00 – 16.00 – popołudniowa praca własna z pomocami Montessori, podwieczorek, zajęcia na kręgu

16.00 – 17.00 – swobodne zabawy dzieci, czytanie książek, zajęcia plastyczne, przy dobrej pogodzie zabawy w ogrodzie, czynności porządkowe