Żłobek Montessori

„Daj mi czas”

Dziecko nieświadomie poznaje świat i wchłania go niczym gąbka. Wszystko, co widzi i słyszy, staje się częścią jego psychiki. Dzieje się to do 3 roku życia dziecka i „nigdy powtórnie w życiu człowiek nie może uczyć się tak lekko, owocnie i bez strat, jak w czasie absorbującego ducha.”
– Małgorzata Miksza „Zrozumieć Montessori”

… to jeden z powodów dla których powstał Żłobek ZIARNO.

Żłobek Ziarno został stworzony z myślą o rodzinach, w których żyją dzieci od 1,5 roku do lat 3.

Uważamy, że w pierwszych miesiącach (a nawet latach) życia dziecka nie ma nic cenniejszego od rodzica – jego bliskości, wspólnie spędzonego czasu, po prostu bycia razem. Jednak z różnych powodów zdarza się, że pomoc drugiej osoby jest konieczna. Żłobek ZIARNO pragnie być przedłużeniem domu (choć NIGDY go nie zastąpi), chcemy wspierać i pielęgnować dzieci w dalszym wzroście.

Maria Montessori uważała wiek do lat 3 jako okres absolutnie odkrywczy dla dziecka. Sposób poznawania świata, jego ciekawość nigdy później nie ulegnie powtórzeniu, już nigdy nie będzie taka spontaniczna.

Uważamy, że odpowiednio przygotowane otoczenie to środowisko stymulujące dla dziecka oraz zaadaptowane do jego potrzeb, w którym samoistnie ewoluuje i gdzie kolejne umiejętności przychodzą bez zbędnego wysiłku.

Specjalnie przygotowane otoczenie to miejsce, w którym dziecko może zaangażować ręce, umysł i zmysły, gdzie wszystko czego potrzebuje jest w zasięgu jego ręki i nie zagraża jego bezpieczeństwu.

Program Montessori w żłobku

życie praktyczne – dziecko uczysię dbania o siebie i otoczenie, np. dmuchania nosa, zamiatania, przygotowywania i samodzielnego spożywania posiłku;

sensoryka i matematyka – dziecko ma możliwość doświadczania i doskonalenia swoich zmysłów. Materiał pomaga mu w dopasowywaniu, szeregowaniu, sortowaniu, tworzeniu zbiorów;

kultura i uwrażliwienie na otoczenie – dziecko uczysię dbać o przyrodę i zwierzęta. Rozwija twórcze umiejętności poprzez np. doświadczanie gliny, mas sensorycznych, malowania, obcowania z muzyką i ruchem;

sfera językowa – dziecko jest otoczone książkami z realistycznymi zdjęciami, poprzez rozmowę wzbogaca swoje słownictwo;

duża motoryka – dziecko rozwija się fizycznie, korzystając z przestrzeni przeznaczonej do swobodnego ruchu;

ogród – dziecko może doświadczyć wrażeń sensorycznych z wodą, piaskiem, błotem, przesadzania ziół, podlewania kwiatów, dbania o otoczenie w przestrzeni, która jest naturalnym przedłużeniem sali.

Dzień w żłobku

07.00 – 09.00 – schodzenie się dzieci, powitanie
09.00 – 10.30 – praca własna z pomocami Montessori, śniadanie
10.30 – 11.00 – zajęcia na kręgu/przygotowanie do obiadu
11.00 – 12.00 – wyjście na dwór (na spacer lub do ogrodu)
12.00 – 13.00 – obiad, czynności porządkowe
13.00 – 14.30 – odpoczynek
14.30 – 17.00 – popołudniowa praca własna z pomocami Montessori (to czas wspólnego kręgu, czytania książki, rozmów czy zajęć dodatkowych. To czas na podwieczorek, jak również ewentualnego wyjścia do ogrodu)